Forums
[Propozycja] Rewaluacja nagród za misje - Printable Version

+- Forums (https://archiwum.mageguildwars.pl)
+-- Forum: Informacje (https://archiwum.mageguildwars.pl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Recepcja (https://archiwum.mageguildwars.pl/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: [Propozycja] Rewaluacja nagród za misje (/showthread.php?tid=617)



[Propozycja] Rewaluacja nagród za misje - Lucifer - 10-01-2021

Powróciwszy na MGW musiałem odświeżyć sobie pamięć, w głównej mierze co do zasad mechaniki świata grywalnego. Siedząc nad nią coraz dłużej nie mogłem wyjść z wrażenia, jak coś takiego mogliśmy kiedykolwiek stworzyć. System wynagradzania gracza oraz MG, a idący przy tym średni koszyk dóbr i maksymalny poziom, na jaki może wzbić się nasza postać... te rzeczy pozostawiają wiele do życzenia. Chociaż było to zaciągnięte z NCW, gdzie PU można zdobywać drogą inną niż fabularna (co też stanowi małą lukę w mechanice).

Postaram się jak najkrócej. Wpierw podsumowanie wynagradzania gracza oraz MG względem poziomu misji, a także współczynniki. Poprzez współczynnik mam na myśli stosunek ilości zebranego (kochanego) PU do niechcianego (bezsensownego) PW. Wiadomo, że każdy z nas chce dobrze zarobić. Im więcej, tym lepiej. Choć PW także jest potrzebne, to po prawdzie przy pułapie 1000 punktów znacznie utrudnia nasz rozwój. Warto zatem zbierać PU póki można, gromadzić jak najwięcej i powydawać.


[Image: nNTELPo.png]

Po pierwsze, z niewiadomego powodu wynagradza się MG hojniej niźli samego gracza, którego fabuła jest właśnie rozwijana. Obydwoje poświęcają nad misją tyle samo czasu (choć rzecz jasna MG musi przygotować jeszcze pomysł). Wymagania, co do ilości postów od obydwu również są takie same.


[Image: Bn16YVF.png]

Powyższe miałoby nieco większy sens gdyby MG otrzymywał również więcej Punktów Wymagań. Z samego założenia dobrze, że ilość PU i PW wzrasta liniowo względem stopnia trudności. Z drugiej strony tworzy to niesamowicie dużą lukę we współczynniku przychodu między PU, a PW. Wspomnianym zresztą na początku.


[Image: pp08L8a.png]

Na dobrą sprawę, najlepszym sposobem na farmienie punktów jest granie tylko jako MG. Ponadto najciekawiej było prowadzić tylko i wyłącznie sesje normalne (łatwe też, ale różnicą w ilości postów szybciej byłoby nabijać punkty tylko normalnymi). Wówczas przelicznik wynosi dla MG aż 4,5 - największa możliwa wartość. De facto to równo 3 razy więcej niż współczynnik gracza biorącego udział w Misji SS. Zabawne nie? No i ostatecznie nie robimy nic naszą postacią, zgarniając tylko bonusy. Żodyn nie dowie się nawet jakie mamy umiejętności i magie.

Zakładając, że zależy nam również, by nasza postać była koksem z krwi i kości (a wielu z nas na to liczy), przy takim sposobie grania wchodząc na pułap 1000 PW zarobilibyśmy mniej więcej 4500 PU. Teraz powstaje pytanie, czy to dużo czy to mało? Dla przykładu dobierzmy statystyki.

  1. Siła 120
  2. Wytrzymałość 100
  3. Szybkość 150
  4. Reakcje 180
  5. Koncentracja 150
  6. KEM 150

Na pierwszy rzut oka postać z takimi zasobami wygląda na kogoś, kto po prawdzie już trochę gra, ale nie prezentuje się specjalnie oszałamiająco. Statystyki są powiedziałbym szczerze... średnie. Natomiast taki koszyk zakupów wynosi aż 1690 PU. Jedna trzecia naszego zarobku za nami (wciąż zakładając najlepszy możliwy wariant farmienia). Sporo jak na tak słaby rozwój.

Dorzucając do tego...

  1. Magia zwykła [3] 640 PU
  2. Magia zwykła [2] 420 PU
  3. Magia dodatkowa [3] 750 PU
  4. Siedem zaklęć różnych poziomów 250 PU

Wychodzimy na zero. A teraz spoglądając na taką postać... czy jest ona wyśmienicie dobra? Ani nie stać takiego gracza na umiejętność specjalną, ni trzecią czy czwartą magię zwykłą, ni na umiejętności (nie wspominając, że ich też jest wiele i również się poziomują), ni na kolejną profesję.

Według mnie statystyki mogą przybierać nawet ogromne wartości (co też działa na wyobraźnię), o ile są one zbliżone do takich samych wartości względem gracza o podobnym poziomie PW. Proponuję zatem wyrównanie wynagrodzenia gracza do wynagrodzenia Mistrza Gry oraz podniesienie tej stawki (dla obydwu) razy 2, przynajmniej. Ilość tak zbieranego PU, nawet zakładając najkorzystniejszy model farmienia punktów, nie spowoduje, że nasi bohaterowie ot tak, po kilku misjach zaczną być potęgami świata. Nadal pozostanie dużo czasu i dużo postów nim cokolwiek osiągniemy. W końcu dochodzi nam do tego czynnik twórczy. Posty muszą zostać napisane. A wiemy, że misje potrafią ciągnąć się miesiącami, jak nie latami. Takie przypadki również się zdarzały.




RE: [Propozycja] Rewaluacja nagród za misje - Mahiro - 10-01-2021

Muszę przyznać, że nie zwracałem wcześniej uwagi na współczynniki opłacalności dla misji wyższych niż normalna, gdyż zwyczajnie była to wizja zbyt odległa. Dla zobrazowania mogę napisać, że wymienione przez Ciebie statystyki stawiałaby maga na równi z przeciwnikami misji trudnej. Jednak nie mogę się zgodzić, jakby Strażniki otrzymywali takie same wynagrodzenie jak gracze. Uważam, że granie graczem jest prostsze, przyjemniejsze, rozwija się w ten sposób indywidualną fabułę i zdobywa się fabularną wiedzę oraz punkty reputacji, które MG nie przysługują. Mistrzowanie powinno pozostać mechanizmem, dzięki któremu nowi gracze mogą dogonić starszych, którzy punktów mają dość, a wolą rozwijać fabułę.

Zgodzę się, że szkoda, że misje wyższego poziomu zniechęcają gorszym współczynnikiem. Do wartości wynagrodzeń za misję, obecny Admin wspominał, że wraz ze zmianą domeny na której jest forum, chce je zwiększyć (pozostaje więc czekać, aż wejdzie to w życie).


Podumowując:
-> Jestem przeciwnikiem wyrównania wynagrodzenia MG i Gracza.
-> Za zmienieniem różnic we współczynniku PW/PU na korzyść misji trudniejszych.
-> Zwiększeniem wynagrodzeń za misje.




RE: [Propozycja] Rewaluacja nagród za misje - Lucifer - 10-02-2021

(10-01-2021, 09:44 PM)Mahiro Wrote:

Muszę przyznać, że nie zwracałem wcześniej uwagi na współczynniki opłacalności dla misji wyższych niż normalna, gdyż zwyczajnie była to wizja zbyt odległa. Dla zobrazowania mogę napisać, że wymienione przez Ciebie statystyki stawiałaby maga na równi z przeciwnikami misji trudnej. Jednak nie mogę się zgodzić, jakby Strażniki otrzymywali takie same wynagrodzenie jak gracze. Uważam, że granie graczem jest prostsze, przyjemniejsze, rozwija się w ten sposób indywidualną fabułę i zdobywa się fabularną wiedzę oraz punkty reputacji, które MG nie przysługują. Mistrzowanie powinno pozostać mechanizmem, dzięki któremu nowi gracze mogą dogonić starszych, którzy punktów mają dość, a wolą rozwijać fabułę.

Zgodzę się, że szkoda, że misje wyższego poziomu zniechęcają gorszym współczynnikiem. Do wartości wynagrodzeń za misję, obecny Admin wspominał, że wraz ze zmianą domeny na której jest forum, chce je zwiększyć (pozostaje więc czekać, aż wejdzie to w życie).


Podumowując:
-> Jestem przeciwnikiem wyrównania wynagrodzenia MG i Gracza.
-> Za zmienieniem różnic we współczynniku PW/PU na korzyść misji trudniejszych.
-> Zwiększeniem wynagrodzeń za misje.


Twoje założenia są słuszne, jednak nie odnajdą zastosowania w tym rodzaju gry. O ile rzecz jasna nic nie zmieniło się przez ostatnie dwa lata. Otóż grałem na MGW/NCW dobrych parę lat, powiedzmy, że ponad 5. To na pewno. Większość graczy kładzie mocniejszy nacisk na stronę mechaniczną niźli fabularną. Gracze wolą się doskonalić względem rozwijania własnych postaci, jej statystyk i umiejętności, odkładając na dalszy plan rozwój historii własnego czempiona. W głównej mierze misje są robione, brzydko mówiąc na odwal. Rzadko kiedy mają wpływ na wspomniany przez Ciebie rozwój indywidualnej fabuły. Choć oczywiście i takowe postacie się zdarzają. Wynika to w głównej mierze i tak z samego faktu, że nie powinno się co do zasady łączyć funkcjonalności zarówno użytkownika, jak i MG. Te dwie funkcje powinny być oddzielne (jak w każdym normalnym RPG), jakkolwiek u nas gracz może być zarówno jedną, jak i drugą stronę. Zważając teraz na fakt, że bycie MG jest po prostu opłacalniejsze, jakie plusy (mechaniczne) mamy z prowadzenia przez kogoś misji?

Ja wolę nie odsłaniać swoich kart przed innymi, co umożliwia mi tylko i wyłącznie prowadzenie misji jako MG. Nie dość, że zyskuję ilekroć więcej PU niźli gracz, to jeszcze nie ujawniam swoich zdolności.

Jednakże twoja odpowiedź uświadomiła mnie co do jednego faktu, o którym pamiętałem, a którego zapomniałem wspomnieć. Otóż misje grupowe. Na takowych, według mnie, rzecz jasna powinno przysługiwać równe wynagrodzenie dla wszystkich graczy, lecz większe dla MG - ponieważ prowadzi więcej osób, więcej musi planować, przygotowywać, w związku z tym czytać i poświęcać czasu na szczegółowe odpisy. W innym wypadku, jeżeli MG chce poprawnie przeprowadzić sesję i chce by była ona choćby na średnim poziomie, a gracz, który jest odbiorcą chce żeby to miało wpływ na rozwój jego postaci, jak i na poszerzanie wiedzy fabularnej, to cóż... obydwoje angażują się w ten sam sposób.




RE: [Propozycja] Rewaluacja nagród za misje - Vincent - 10-11-2021

Razem z Nihilem omówiłem mniej lub bardziej szczegółowo ogólną mechanikę misji, moje propozycje zmian a także kwestie sporne. W większości przypadków doszliśmy do zgody i porozumienia, ale są pewne kwestie, których sami nie byliśmy pewni, ale poczuliśmy, że coś trzeba zmienić. Dalsza część postu skupia się na proponowanych przez nas nowościach, które zostaną w takiej lub odrobinę innej formie wprowadzone wraz z najbliższą dużą aktualizacją forum.


Wynagrodzenie

Niewątpliwie najważniejszą kwestią nie tylko w naszym interesie, ale również i graczy jest samo wynagrodzenie, które przez ostatnie lata, a przynajmniej te, które ja pamiętam, nie zmieniło się zbytnio. Oczywiście doszły takie nowości jak bonusowe Pu za dodatkowe posty, czy ilość tego PU, które można było zdobyć w obrębie odpowiedniej ilości postów. Lecz mimo wszystko sam rozwój postaci był dość powolny, koszt zaklęć, magii czy umiejętności zmieniały się, a także same statystyki nie były rozwijane w jakimś zastraszającym tempie, co ostatecznie spowodowało, że zdobycie tego jakże rzadkie osiągnięcia jakim jest postać mistrzowska, stało się niemal nierealne w jakimś sensownym przedziale czasowym. Dodatkowo w przyszłości niewykluczone, że statystyki znów ulegną zmianie i być może zwiększy się ich ilość, co jeszcze bardziej spowolniły by cały rozwój postaci. Dlatego, to co zostało opracowane i będziemy chcieli wprowadzić w wielkim skrócie oznacza porzucenie wynagrodzenia w postaci PU za określoną ilość postów, a przejście na model: podstawowa ilość PU + PU per post, a co za tym idzie - całkowita likwidacja długości misji, a także wszelkich limitów z tym związanych. Niniejsza rozpiska przedstawia propozycje wynagrodzenia dla misji zwykłych, ale identyczny schemat chcemy wprowadzić dla wszystkich rodzajów misji.

  1. Misja prosta - Gracz: 20PU podstawy + 3PU per post, 15PW, 5000/7000 klejnotów, ilość PR zależna od decyzji administracji; MG: 30PU podstawy (+10PU za każdego dodatkowego gracza) + 2PU per post, 15PW, 5000 klejnotów
  2. Misja normalna - Gracz: 40PU podstawy + 4PU per post, 30PW, 13000/17000 klejnotów, ilość PR zależna od decyzji administracji; MG: 50PU podstawy (+10PU za każdego dodatkowego gracza) + 3PU per post, 30PW, 13000 klejnotów
  3. Misja trudna - Gracz: 60PU podstawy + 5PU per post, 45PW, 20000/25000 klejnotów, ilość PR zależna od decyzji administracji; MG: 70PU podstawy (+10PU za każdego dodatkowego gracza) + 4PU per post, 45PW, 20000 klejnotów
  4. Misja klasy S - Gracz: 80PU podstawy + 6PU per post, 60PW, 30000 klejnotów, ilość PR zależna od decyzji administracji; MG: 90PU podstawy (+10PU za każdego dodatkowego gracza) + 6PU per post, 60PW, 30000 klejnotów
  5. Misja klasy SS - Gracz: 100PU podstawy + 7PU per post, 75PW, 45000 klejnotów, ilość PR zależna od decyzji administracji; MG: 110PU podstawy (+10PU za każdego dodatkowego gracza) + 7PU per post, 75PW, 45000 klejnotów

Jak można zauważyć zostały wprowadzone dwie wartości: podstawowa ilość PU oraz PU per post. Ma to związek z tym, że misje można zakończyć na trzy sposoby: ukończenie poprzez wypełnienie celu misji, ukończenie poprzez niewypełnienie celu misji, ukończenie poprzez porzucenie misji. Rozdzielenie wynagrodzenia na wartość podstawową + zależną od długości misji pozwoli nam administracji na uogólnienie zasad odnośnie, co jeśli gracz ukończy misję, ale nie spełni celu. Wtedy mamy do czynienia z poniższą krótką rozpiską:

  1. Ukończenie misji poprzez wykonanie celu: pełne wynagrodzenie
  2. Ukończenie misji przez niewykonanie celu: PU z postów nie jest uwzględnione w wynagrodzeniu
  3. Porzucenie misji przez gracza: gracz nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia

Oczywiście jesteśmy też świadomi tego, że rozwiązanie takie posiada jedną dużą furtkę, do tego by zamiast skupiać się na samej fabule, to można farmić PU poprzez wstawianie postów z minimalną długością i rozdrabniania wszystkiego na malutkie części, które są opisywane w oddzielnych postach. Dlatego w związku z tym wprowadzone byłoby „narzędzie”, które pozwoli w zależności od naszego (administracji) osądu zatwierdzić misje albo anulować w całości jeżeli uznamy, że została poprowadzona w taki sposób żeby zdobyć głównie jak najwięcej PU. Dodatkowo powyższa mechanika nie miałaby zastosowania w przypadku mniejszych bądź większych wydarzeń fabularnych, tutaj obowiązywałby dalej ten sam system wynagradzania. Wartym wspomnienia jest jeszcze fakt obowiązywania dodatkowego, jednorazowego bonusu dla nowych graczy (takich, którzy mają wyłącznie ukończoną KP) w postaci dwukrotnie większego wynagrodzenia PU, by początek gry był odrobinę łatwiejszy i zachęcał do podejmowania bardziej odważnych decyzji, a także otwierał większe możliwości dla przyszłych MG.



Stopień trudności

W tym przypadku nieco krócej, gdyż doszliśmy do wniosku, że poziom trudności misji powinien zostać w większości albo i całości skupiony na tym, jak bardzo skomplikowane jest rozwiązanie, a nie na kogo gracz może trafić podczas takiej wyprawy. Dlatego też finalnie część ze statystykami zostałaby przeniesiona w całości w ręce MG, który kreuje otoczenie do misji, zaś pozostałe elementy takie jak ilość profesji, czy magii delikatnie by się zmieniła. Czy to z kolei oznacza, że do misji klasy SS można dać przeciwnika, który posiada statystyki równe postaci, która dopiero ukończyła kartę postaci? Otóż nie, bo jak zostało to wspomniane wyżej, taka misja może zostać potraktowana jako okazja do pustego farmienia PU i w całości anulowana, niezależnie od tego jak długo trwała.



Rodzaje misji

Aktualnie na naszym forum istnieje łącznie jedenaście różnych rodzajów misji, w jakich gracz oraz MG mogą wziąć udział. Jest to dość imponująca liczba, jednakże będąc szczerym tak naprawdę tylko połowa z nich jest wykorzystywana. Lecz czy to oznacza, że część z nich zostanie usunięta? Niekoniecznie. W planach mamy zachowanie dotychczasowych dostępnych rodzajów misji, ale z małą zmianą, na którą jeszcze nie mamy pomysłu, albo nie wiemy czy to co chcemy wprowadzić faktycznie okaże się dobrym rozwiązaniem.

Po pierwsze chodzi o misje na naukę magii. Obecny format wydaje się być odrobinę bez sensu i niepotrzebnie zdradza coś, co niekoniecznie chcemy (jako gracze) ujawniać innym osobom, a przynajmniej na początku. Naszym celem jest spłaszczenie tych trzech misji do jednego formatu, jednakże pozostaje kwestia wynagrodzenia w postaci możliwości nauki magii, a dokładniej mówiąc jak w przypadku jednej misji i poziomu trudności, który zostaje przeniesiony na odpowiedzialność MG, zdecydować czy przeprowadzona misja spełniała warunki (czyli była na tyle wymagająca) żeby gracz mógł zwiększyć swój arsenał magiczny? Utknęliśmy w tym miejscu i być może Wy będziecie mieli jakiś lepszy pomysł, który jakoś rozwiąże tę kwestię.

Po drugie jedną z dostępnych misji, której gracz może się podjąć jest „Zadanie specjalne”. Chcemy to przemianować na „Zlecenie” wyszczególniając dokładnie co taki typ zadania dokładnie oznacza. W tym przypadku było, to o o wiele trudniejsze, ponieważ w całej historii MGW nie przypomnieliśmy sobie czy ktokolwiek z graczy wykonywał coś podobnego. Taki typ misji będzie mógł być wykonywany w trzech przypadkach:

  1. Gracz A jest zainteresowany wynajęciem gracza B do jakiegoś zadania, którego sam nie chce bądź nie może się podjąć, wtedy taka misja może być prowadzona jako: Gracz A (MG) -> Gracz B; Gracz A -> MG -> Gracz B
  2. Gracz B jest zainteresowany jakimś rodzajem fabuły i może wynająć MG (tak jak to działa do tej pory) w celu przeprowadzenia takiej misji, wtedy mamy do czynienia z: MG -> Gracz B
  3. Administracja zleca po przez jakieś małe wydarzenie specjalne bądź niestandardowy typ misji, zadanie dla Gracza B, wtedy: Administracja/EM -> Gracz B

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że nie ma różnicy z pozostałymi misjami zwykłymi, jednakże w tym przypadku należy zaznaczyć, że gracz, który chce odbyć taki rodzaj misji, nie ma prawa w nawet najmniejszym stopniu proponować bądź uzgadniać z MG/EM/innym graczem jak taka misja powinna wyglądać i przebiegać. W przypadku pozostałych misji chcemy by format pozostał bez zmian.



Nowy sposób przyznawania Strażników

Co prawda nie jest to coś rewolucyjnego, a raczej mechanizm znany nam wszystkim bardzo dobrze. Do tej pory sposób przyznawania MG działał na zasadzie kto chciał i miał jakiekolwiek pojęcie o mechanice, ten mógł otrzymać konto strażnika do przeprowadzenia misji innym graczom. Nie było w tym nic złego, jednakże wymaga to specjalnej opieki od nas administratorów i kontrolowaniu tego, co dany MG robi, by przypadkiem nie zostały poczynione ruchy niezgodne z zasadami forum. Jest to dość niewygodne rozwiązanie, a z racji tego, że nie zawsze mamy bądź będziemy mieli na to czas, to może tworzyć niepotrzebne problemy po obu stronach. Dlatego też byliśmy zgodni w tej kwestii, by wprowadzić system podań. Czyli konto strażnika, a więc możliwość bycia MG zarezerwowana wyłącznie dla osób, które otrzymały ten przywilej i zasiadają na stałe (teoretycznie) w gronie Mistrzów Gry. Wiąże się to oczywiście ze zmianami w sposobie zdobywania własnego strażnika, jednakże takie rozwiązanie szczególnie nam administracji jest dużo bardziej wygodniejsze. Ponieważ w sposób taki byśmy współpracowali z osobami, którymi możemy zaufać, które wiedzą co i jak robić, dzięki czemu nie musielibyśmy się martwić jakością postów czy działaniem zgodnym z zasadami forum. Oczywiście takie rozwiązanie ogranicza ilość dostępnych MG, ale ze względu na przebudowanie mechaniki misji wierzymy, że ten „czarny scenariusz” rozgrywa się wyłącznie w naszej głowie i wraz z likwidacją wymaganej ilości postów w danej misji, będą one prowadzone szybciej, bardziej dynamicznie a co za tym idzie dostępność MG będzie na wystarczającym poziomie.


Po części są to propozycje, ale też nie ukrywam, że niektóre zmiany będą wręcz forsowane, jednakże jeżeli macie alternatywne pomysły, bądź zauważyliście coś czego my całkowicie nie zadaliśmy sobie z tego sprawy, to miejcie na uwadze, że Wasze uwagi zostaną wysłuchane, a propozycje być może wprowadzone.




RE: [Propozycja] Rewaluacja nagród za misje - Vincent - 01-21-2022

Zmiany wprowadzone i zobaczymy jak to wyjdzie. Temat na razie zamykam.