AktualizacjaNowy Ład1.0.0

Witajcie kochani magowie, użytkownicy forum. Po bardzo długim okresie oczekiwania, w końcu nadszedł ten dzień, w który my jako administracja możemy przedstawić pierwszą wersję wielkiej aktualizacji MGW. Z powodów prywatnych niestety byliśmy zmuszeni przesunąć ten moment na nieco inny termin, lecz zdecydowanie ani ja, ani Nihil nie przewidzieliśmy jak bardzo może się ten okres wydłużyć. Niemniej, dzisiaj nadszedł czas na przedstawienie zmian, które spotkały się nie tylko z warstwą wizualną ale również fabularną i techniczną. Nie wszystko zostało dopracowane na ostatni guzik, lecz wszelkie poprawki będą dostarczane na bieżąco w następnych aktualizacjach. Zaczynajmy więc.


Zmiany techniczne

  • Jak można zauważyć, jedną z pierwszych zmian, która od razu rzuca się w oczy to oczywiście nowy adres forum, a także silnik na którym stoi. Poprzednio używany był PunBB, który już swoje lata ma. Dodatkowo był to hosting współdzielony, a więc na serwerach dostawcy znajdowało się setki innych, aktywnych lub nie, for internetowych. Takie rozwiązanie, choć darmowe, mogło powodować wiele niedogodności jak na przykład częstsze awarie bazy danych albo brak dostępu do forum. Dodatkowo reklamy, które były nakładane przez usługodawcę, niekiedy mogły ingerować w funkcjonalność całego forum. Od teraz, a raczej już od jakiegoś czasu, forum Mage Guild Wars stoi na dedykowanym serwerze o bardzo wysokiej przepustowości, a także dostępności. Identyczna sytuacja wygląda z bazą danych. Wierzymy, że taka migracja zdecydowanie zniweluje wszelkie niedogodności techniczne, które wcześniej były wysoko prawdopodobne.
  • Nowy wygląd, choć tutaj zbytnio dużej rewolucji nie ma. Co prawda aktualny design jest inspirowany tym, co dobrze znamy ze starego forum, jednakże niektóre aspekty zostały nieco zmienione albo poprawione. Zdecydowanie poprawiła się czytelność czcionki, rozmieszczenie elementów, a także co by nie mówić, szybkość działania spowodowana przeniesieniem dużej ilości skryptów z części klienckiej na część serwerową.
  • Skoro mowa o nowym wyglądzie, to zdecydowanie nie mogło zabraknąć dodatkowych kontrolek. Z racji tego, że oba silniki (PunBB i MyBB - obecnie używane) znacznie się od siebie różnią, to należy zaznaczyć, że część funkcjonalności, mimo starań przeniesienia, może działać i wyglądać zupełnie inaczej, niż to co obecni gracze znają. Przede wszystkim różnią się edytory tekstowe i sposób w jaki kod i tekst jest formatowany. O ile domyślnie edytor posiada dużo więcej funkcji formatowania tekstu, to nie wszystkie zostały puszczone w obieg publiczny. Dodatkowo część z opcji formatowania jest stworzona jako własne tagi (cusotm MyCodes), które na chwilę obecną dostępne są pod tym adresem, a użytkownik musi samodzielnie je wprowadzać. Pojawiło się również dużo więcej opcji konfiguracyjnych czy to w przypadku wyświetlania postów, wątków czy profilu użytkownika. Na samym początku może okazać się to przytłaczające, lecz z biegiem czasu wszyscy gracze powinni do tego przywyknąć.
  • Patrząc na obecną sytuacje for internetowych oraz serwisów społecznościowych, nie da się nie zauważyć, jak wielką popularność posiada Discord. Dlatego też zostało zdecydowane, że na forum zniknie opcja czatowania, a wszelka interakcja tekstowa zostanie przeniesiona na serwer Discord, który będzie rozbudowywany o nowe funkcjonalności. Chętnych zapraszamy po tym linkiem.



Zmiany fabularne

  • Został dodany Dziennik Fabularny, który ma za zadanie wspomóc pracę Mistrzów Gry. Każdy z nas doskonale wie, jak ciężko jest przygotować sesje, która zarówno będzie interesująca jak i będzie miała istotny wpływ na losy świata. Lecz również można sobie zdawać sprawę, że misje w których jedynym wzywaniem gracza jest złapanie kota, nie wpływają za bardzo na to, jak świat gry się zmienia. Niemniej nie można powiedzieć, że takie zadania są całkowicie zbędne i należy się ich pozbyć, ponieważ duża część podobnych sesji ma miejsce, ponieważ są one uzależnione od poziomu postaci, który na samym początku nie jest wysoki. Dziennik ten ma za zadanie nie tylko gromadzić informacje o tym, co istotnego wydarzyło się w świecie gry i kto miał z tym coś wspólnego, ale również informować graczy o aktualnie trwających wydarzeniach. Zarówno tych mniej skomplikowanych jak i dużo bardziej. Celem takiego zabiegu jest wsparcie w formowaniu dalszej fabuły forum przez innych graczy.
  • Dokonano podziału kontynentów na dwie kategorię, dzięki czemu gracz powinien mieć większą świadomość tego, czy w momencie gdy chce udać się do innego państwa, to czy nie opuści tym samym kontynentu, na którym obecnie się znajduje. Podział taki jak i sposób wyświetlania lokacji fabularnych pełni jeszcze jedną ważną rolę, a mianowicie ułatwia odnalezienie odpowiedniego działu i informuje jakie krainy są aktualnie okupowane przez smocze bestie.
  • Zaktualizowano większość grafik jak i opisów lokacji dostosowując je do aktualnej sytuacji fabularnej, w której to połowę znanych ludzkości krajów, podbiły smoki.
  • Zrzucono większą odpowiedzialność na mistrzów gildii pod kątem zarządzania finansami, a także zmieniono system wypłat dla członków gildii i samotników. Jest on teraz uzależniony od tego jaką rangę posiada gracz.



Zmiany mechaniczne

  • Wcześniej została wspomniana zmiana odnośnie finansów gildii i magów. O ile poprzednio w przypadku finansów gildii odbywało się to bardziej po stronie administracji niż mistrza, tak teraz odpowiedzialność ta została przeniesiona na tego drugiego. Mianowicie, w tym temacie każdy mistrz gildii ma obowiązek systematycznego prowadzenia dochodów jak i wydatków gildyjnych, pamiętając o samodzielnym aktualizowaniu wpisu. Oznacza to, że jeżeli mistrz gildii zapomni zaktualizować informacji o finansach na czas, to niestety ale bezpowrotnie przepadają. W przypadku graczy system został zmieniony o tyle, że teraz wielkość wynagrodzenia zależy od rangi jaką posiada. Więcej informacji w wątku o wypłatach.
  • Zwiększono wymagania odnośnie starania się o konto strażnika. Od teraz własny strażnik jest możliwy do zdobycia jeżeli osoba, która się o niego ubiega bierze czynny udział w rozgrywce od dwóch miesięcy, a także przeprowadziła pięć sesji, z czego jedna poziomu trudnego.
  • Zmieniono system pogody. Od teraz za wszelkie minusy bądź plusy obowiązujące z powodu warunków pogodowych w danej lokacji, odpowiadać będzie Mistrz Gry. Zmiana ta spowodowana była tym, że niemal wszystkie sesje prowadzone przez strażników mają swój indywidualny charakter, dlatego o wiele wygodniej pod kątem prowadzonej sesji, jest przekazanie w ręce Mistrza Gry mechaniki pogody, niż sztucznie wyznaczać konkretne przypadki. W tym wątku zostały przedstawione ogólnikowo tabele odnośnie pogody w każdym z państw. Mistrz gry ma obowiązek dostosować warunki atmosferyczne w prowadzonych przez siebie misjach, w taki sposób aby były zgodne z tym, co przedstawia każda tabelka. Natomiast wszelkie konsekwencje fabularne, jak na przykład podtopienie części ziem z powodu dużych ulew deszczu albo ciężka choroba przez nieodpowiedni wybór, spoczywa teraz po stronie Mistrza Gry.
  • Zrezygnowano z systemu mnożników w przypadku statystyk. Był to pomysł teoretycznie dobry, jednakże w praktyce jedynie skomplikował proces obliczania zaklęć. Stał się również bardzo problematyczny pod kątem balansu, ponieważ chcąc zmienić jedną rzecz, należało również uwzględnić kilkadziesiąt innych, co nie było zbytnio wydajne. Więc tym samym powrócono do systemu, w którym to statystyki magiczne obliczane są przez sumę Koncentracji i Kontroli Energii Magicznej.
  • Zaktualizowano sposób działania wszelkich przedmiotów, przedmiotów magicznych a także artefaktów uwzględniając aktualną sytuację fabularną, nowe statystyki (do tej pory nie była brana pod uwagę koncentracja, która istnieje już od dłuższego czasu) a także typ przedmiotu. Zmieniono również odrobinę ich ceny w sklepach, a także właściwości zwykłe i magiczne, o ile przedmiot takowe posiadał. W niektórych przypadkach poprawiono opis na bardziej szczegółowy, a także zaktualizowano grafiki poglądowe.
  • Zaktualizowano wszystkie zaklęcia aktualnie istniejące na forum, a także dodano kilkadziesiąt nowych, które wcześniej wpisane były we właściwości magii. Zmieniono sposób ich działania, koszty energii magicznej, aspekty wizualne, czy nawet całkowicie przebudowano wyciągając jak najwięcej możliwości.
  • Zaktualizowano wszystkie magie zwykłe oraz dodatkowe, niestety tym samym niektóre z nich zostały permanentnie skasowane. Okazały się mało przydatne, mało praktycznie i zdecydowanie niepopularne w przeciwieństwie do pozostałych. Zmiany objęły niemalże wszystko co było dostępne w obrębie danej magii. Począwszy od grafik i opisu, przechodząc do sposobu użycia danej magii, jej kosztów i ogólnych informacji, kończąc po wyciągnięciu niemal każdej zdolności do oddzielnego zaklęcia, dzięki czemu zwiększyła się ich ilość. Również sprecyzowano, na co można sobie pozwolić używając danej magii, a większość kwestii, które wcześniej były mocno dyskusyjne i podlegały za dużej interpretacji, zostały jasno i klarownie określone. W niektórych przypadkach zakończyło się na polepszeniu danej magii, a w niektórych na jej osłabieniu.
  • Umiejętności zarówno zwykłe jak i zależne od profesji również spotkały się z mniejszymi lub większymi zmianami. Podobnie jak w przypadku magii czy zaklęć, zmianom uległy grafiki, opisy, zastosowanie oraz koszty energii magicznej, jeżeli takowe były potrzebne.
  • Zmieniono delikatnie system podróży. Dodano wymóg dołączania odpowiedniego tagu w momencie gdy gracz wkracza do danego wątku przechodząc z innego. Można to śmiało przyrównać do odwróconego [z/t], które w tym przypadku stawia się na początku postu. Więcej informacji tutaj.
  • W przypadku profesji Medyk dodano nową umiejętność, która w niewielkim stopniu zwiększa ilość możliwych kombinacji przy tworzeniu i rozwijaniu postaci. Mianowicie chodzi o mechanikę przeszczepów, do których zaliczyły się nie tylko kończyny, ale również zdolności magiczne, takie jak magie zwykłe, dodatkowe, umiejętności czy magie specjalne. Dodaje to nowe możliwości pod kątem zdobycia poszczególnych zdolności i co najważniejsze, przeszczepy magiczne nie są zaliczane do limitów magii danej postaci. Więcej informacji tutaj i tutaj.



Jak widać zmian na każdej płaszczyźnie jest kilka. Celowo wszystkie nowości zostały pogrupowane w większy format z powodu ilości i braku możliwości przedstawienia każdej jednej zmiany z osobnym linkiem. Dodatkowo, drodzy gracze, proszę mieć na uwadze, że nie są to wszystkie zmiany jakie zostały dostarczone z tą aktualizacją. Nadal część z nich jest w trakcie zmian, a część w fazie "do zrobienia", nie mniej na chwilę obecną jest to w większości kompletna lista, którą śmiało można przedstawić szerszej opinii.

Życzyć zostało powodzenia, miłego czytania i zapoznawania się z nowościami, a także do usłyszenia w przyszłych aktualizacjach!